خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/01/05 - 15:07
  • زمان مطالعه : 10 دقیقه
سرویس : بین الملل
روسای مجالس در چهارمین کنفرانس مقابله با تروریسم:

باید به راه حل مشترک برای مقابله با بیماری کرونا و مسئله تروریسم دست یابیم/ ضرورت توزیع عادلانه واکسن در میان کشورها

روسای مجالس در چهارمین کنفرانس مقابله با تروریسم بر ضرورت دست یابی به راهکاری مشترک برای مقابله با بیماری کرونا و مسئله تروریسم و همچنین توزیع عادلانه و بدون تبعیض واکسن کرونا در میان کشور ها تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ چهارمین کنفرانس مقابله با تروریسم و تقویت همکاری منطقه ای رؤسای مجالس امروز (پنجشنبه، 5 فروردین 1400) به صورت ترکیبی، حضوری _ مجازی در آنتالیای ترکیه برگزار شد.



در این کنفرانس میررحمان رحمانی رئیس مجلس شورای ملی افغانستان با بیان اینکه کرونا مشکلات زیادی را برای کشور ما به وجود آورده است، گفت: باید همگی برای احیای اقتصادی کشورها تلاش کنیم.



وی با بیان اینکه تروریسم جان انسان ها و تمدن ها را به خطر می اندازد، افزود: تروریست ها می خواهند ذخایر معنوی دنیا را از بین ببرند، ما تلاش های زیادی برای مبارزه با تروریسم انجام دادیم اما اعمال تروریستی به صورت دیجیتال در حال گسترش است؛ باید همکاری و هماهنگی مناسبی را در زمینه تبادل اطلاعات داشته باشیم، متاسفانه اقدامات تروریستی به اسم دین انجام می شود و این برای منطقه خطرناک است.



رحمانی یادآور شد: مردم افغانستان در شرایط سختی زندگی می کنند و افزایش و تداوم خشونت ها مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده که در این رابطه می توان به حوادث دانشگاه کابل و بیمارستان ها اشاره کرد. هزاران کودک در حملات تروریستی کشته شدند، آن ها می خواهند روحیه جامعه را از بین ببرند و رفاه مردم را در معرض تهدید قرار دهند.



وی با بیان اینکه ادامه جنگ در منطقه بسیار خطرناک است و باید راهکارهای عملی برای مقابله با تروریست ها داشته باشیم، گفت: البته اقدامات تنها نباید برای مبارزه با تروریسم باشد بلکه در زمینه اقتصادی و فرهنگی هم باید ورود کرد، متاسفانه اشتراکات منطقه ای نتوانسته از خشونت ها جلوگیری کند در این رابطه می طلبد پارلمان ها نقش موثر و مهمی را ایفا کنند.



رئیس مجلس شورای ملی افغانستان یادآور شد: پروژه صلح افغانستان در قطر شروع شده است و امیدواریم حضور اقتصادی ما در منطقه را افزایش دهد و کاهش خشونت را در پی داشته باشد. نیاز است کشورهای منطقه همکاری مناسب و نقش عملی را برای ایجاد صلح در منطقه داشته باشند. مجلس ما آمادگی خود را برای مبارزه با تروریسم اعلام می کند.



محمدرضا آل حیدر رئیس کمیسیون امنیت و دفاعی مجلس عراق در این کنفرانس با بیان اینکه تروریسم و رادیکالیسم برای مدت طولانی به عنوان مسئله و مشکل منطقه بوده است، گفت: مردم عراق به مدت طولانی از حضور تروریسم در رنج بوده و به طور مداوم با تروریست در حال مبارزه هستند.



وی با انتقاد از اینکه تروریسم مسائل فرهنگی، اقتصادی و سیاسی عراق را تحت تاثیر قرار داده است، ادامه داد: در این رابطه صدها هزار نفر کشته و زخمی شدند و زنان مورد تجاوز قرار گرفتند، مردم خسارات زیادی را متحمل شدند.



وی افزود: با توجه به قطعنامه های سازمان ملل متحد دولت ها باید این اختیار را داشته باشند و از راه های قانونی با مسئله تروریسم مبارزه کنند.



آل حیدر یادآور شد: کشورهای منطقه باید به کشورهای درگیر تروریسم کمک کنند و باید با تمامی اشکال تروریسم مبارزه کرد و تمامی اقدامات رادیکالی باید حذف شود.



رئیس کمیسیون امنیت و دفاعی مجلس عراق تصریح کرد: باید تلاش بیشتری برای غلبه بر تروریسم داشته باشیم، ما زیرساخت های قانونی را ایجاد کردیم البته در حال حاضر با مشکل مهاجرت و مسائل مرتبط با ادیان مواجه هستیم.



اسد قیصر رئیس مجلس پاکستان با بیان اینکه امیدواریم این کنفرانس نقش موثری برای مقابله با تروریسم در این شرایط بحرانی داشته باشد، گفت: اقتصاد کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس به شدت تحت تاثیر کووید 19 قرار گرفته البته تمامی کشورها با مشکلات زیادی مواجه هستند اما کشورهای در حال توسعه بیشترین آسیب را دیدند.



وی با یادآوری اینکه پاکستان با شرایط سختی مواجه است، گفت: یک میلیارد دلار برای مبارزه با کرونا سرمایه گذاری کردیم، پاندمی تمام نشده و مردم باید به صورت برابر و مساوی به واکسن دسترسی داشته باشند هیچ کس در امنیت نیست و همگی باید با تزریق واکسن به امنیت برسند.



قیصر با تاکید بر اینکه ما می توانیم نقش مهمی در دستیابی به راهکارهای مبارزه با تروریسم داشته باشیم، تصریح کرد: پاکستان در حال حاضر با تروریسم مبارزه می کند البته شبکه های تروریستی برعلیه پاکستان اقدام می کنند. صلح افغانستان برای ایجاد صلح در منطقه موردنیاز است، پاکستان به ارتباطات منطقه ای اعتقاد دارد و باید آن را در تمامی جوانب گسترش داد.



وی ادامه داد: متاسفانه کشورهایی برای بدنام کردن اسلام و حضرت محمد (ص) تلاش می کنند که ما چنین اقداماتی را به شدت محکوم می کنیم و مخالف آن هستیم؛ کشورهای ما رابطه قوی ندارند و روابط باید افزایش یابد به عنوان مثال افزایش پروازها بین 6 کشور باید مورد توجه قرار گیرد منطقه خاورمیانه سمبلی از فرصت های از دست رفته است و باید به آن توجه کرد، باید اقدامات گروهی برای افزایش ارتباطات منطقه ای داشته باشیم تا به آینده ای مشترک دست یابیم.



مصطفی شنتوپ رئیس مجلس ترکیه در این نشست، گفت: کرونا فقط یک بحران سلامتی نیست بلکه جنبه های مختلفی از جمله اقتصادی، اجتماعی جوامع را دچار بحران کرده است، این همه گیری به ما ثابت کرد که باید نتیجه مشترک بگیریم در حالی که ما اقدامات منطقی انجام دادیم اما از جنبه های مختلف بحران هایی را برای ما به وجود آورد.



وی افزود: ما خواهان این هستیم که واکسن به صورت عادلانه و بدون تبعیض در اختیار سایر کشورها قرار گیرد همچنین باید سیاست های توسعه پایدار را جلو ببریم تا مانع آسیب رسیدن به منطقه شویم که در این خصوص کریدوری را تشکیل دادیم که این کریدور تا آسیای میانه کشیده شده است و از جنبه های اقتصادی و بازرگانی ما را کمک می کند.



رئیس مجلس ترکیه بیان کرد: ما جزو اولین کشورهایی بودیم که تزریق واکسن را شروع کردیم که اعتقاد داریم در آینده ای نزدیک می توانیم مقابله کامل با این بیماری داشته باشیم، از طرفی دیگر منطقه ما همواره درگیر با تروریسم و مبارزه با اعمال تروریستی است. از طرف دیگر ایجاد جنگ های نیابتی باعث شده افراد بیگناه بیشماری کشته شوند لذا ما باید با همکاری یکدیگر با اعمال تروریستی مقابله کرده تا بتوانیم امنیتی پایدار را در منطقه ایجاد کنیم.



وی ادامه داد: ما در خط مبارزه با تروریسم از همکاری های چندجانبه استقبال کرده و باید عزم خود را برای مقابله با گروه های تروریستی از جمله داعش جزم کرده و از ظرفیت های این کنفرانس جهت مقابله با این گروه های ضد بشریت استفاده کنیم.



لی جان شو رئیس کنگره ملی جمهوری خلق چین در این نشست، گفت: ما در یک سیر واحد حرکت می کنیم تا بتوانیم با بیماری کرونا مقابله کنیم که در این خصوص جامع ترین طرح را برای کنترل این ویروس تدوین کرده ایم تا بتوانیم شرایط را تحت کنترل در بیاوریم. از طرفی منابع پزشکی لازم را در اختیار سازمان های دیگر قرار دادیم تا در اختیار سایر کشورها قرار دهند.



وی افزود: ما میلیون ها دوز واکسن در اختیار سازمان بهداشت جهانی قرار دادیم و تلاش داریم تا کمک های بیشتری را در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار دهیم، نظر ما بر این است که واکسن به صورت عادلانه و بدون تبعیض همچنین مقرون به صرفه در اختیار سایر کشورها قرار گیرد.



رئیس کنگره ملی جمهوری خلق چین ادامه داد: تلاش ما ادامه همکاری با سازمان ها و سایر کشورها است تا بتوانیم بهداشت همگانی را گسترش دهیم و تلاش خواهیم کرد کمک های بیشتری را برای سازمان جهانی در جهت کنترل این بیماری قرار دهیم. همچنین باید به صورت مشترک برنامه های توسعه پایدار را جلو ببریم تا در چرخه اقتصاد و امور بازرگانی تسهیل ایجاد کنیم همچنین با استفاده از اهرم قانونگذاری بتوانیم خیلی از موانع را از سر راه برداریم.



وی بیان کرد: ما وظیفه داریم با یکجانبه گرایی، زورگویی و قلدرمابی با محوریت سازمان ملل متحد مقابله کنیم از طرف دیگر چارچوب های قانونگذاری و امنیت ملی کشورها را افزایش دهیم، همچنین باید راه حلی را برای مقابله با اعمال تروریستی و افراطی گرایی بسنجیم و با استفاده از راهکارهای مناسب امنیت ملی کشورها را افزایش دهیم اما متاسفانه رسانه های غربی تلاش دارند اقدامات سازنده چین را سیاه نمایی کنند در حالی که اقدامات چین در راستای حفظ صلح و امنیت جهانی است، همچنین کشور چین آماده هرگونه همکاری با مجالس شرکت کننده در این کنفرانس در جهت توسعه بهداشت همگانی و رونق اقتصاد است.



محمداکبر ستانکزی نایب رئیس مجلس سنای افغانستان در این نشست، گفت: تروریسم یک تهدید جدی برای جهان و بشریت است لذا باید در کنار هم قرار گرفته و با آن مقابله کنیم. از طرفی همه گیری ویروس کرونا باعث شد بسیاری از اقدامات و فعالیت ها در جهت مقابله با تروریسم دچار تغییر شوند اما تلاش بر این است که با همکاری یکدیگر با کووید 19 و مسئله تروریسم مقابله کنیم.



وی ادامه داد: در کشور ما به صورت روزانه با تروریسم مقابله می شود در حالی که کشور افغانستان آسیب های جدی از تروریست دیده است و باعث شده ظرفیت های بسیاری از بین برود لذا در این خصوص باید اقدامات عملی در جهت مبارزه با تروریسم داشته باشیم همچنین باید مجالس، دولت ها را مکلف کنند که با مسئله تروریسم به طور جدی برخورد کرده و اقدامات لازم را انجام دهند.



نایب رئیس مجلس سنای افغانستان افزود: لازم است کشورها به لحاظ امنیتی با یکدیگر همکاری کرده تا از توسعه تروریسم در منطقه جلوگیری کنند چرا که به طور قطع با انجام اقدامات سازنده و عملی می توان امنیتی پایدار را در منطقه ایجاد کرد لذا از کشورهای منطقه به خصوص کشور دوست و برادر ایران تقاضا داریم که از روند صلح در افغانستان حمایت کنند تا امنیت و صلح نیز در افغانستان پایدار شود. همچنین در خصوص مبارزه با بیماری کرونا نیز نیازمند کمک های سایر کشورها هستیم.



لئویند اسلوتسکی رئیس روابط بین الملل مجلس روسیه در این نشست، گفت: این کنفرانس می تواند باعث نزدیک تر شدن کشورها شود و با توجه به شرایط بحرانی که در جهان حکمفرما شده باید با همکاری یکدیگر بتوانیم با بحران ها مقابله کنیم.



وی افزود: در زمینه واکسن برخی از تحریم های غیرقانونی باعث ناعدالتی شده در حالی که امکان بروز جنگ نیز وارد است در حالی که روسیه در جبهه مقابله با بیماری کرونا قرار دارد و از سایر کشورها نیز می خواهد تا با این بیماری مقابله کنند از طرفی دیگر کشورهایی که واکسن تولید می کنند باید این واکسن را بدون تبعیض ناعادلانه در تمام کشورها توزیع کنند که در این زمینه روسیه تلاش دارد به همه کشورها کمک کند.



رئیس روابط بین الملل مجلس روسیه ضمن تقدیر و تشکر از رئیس مجلس ایران در خصوص بیان مطالب سازنده، ادامه داد: باید کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس به یک راه حل مشترک برای مقابله با بیماری کرونا، همچنین مسئله تروریسم برسند چرا که اقدامات کشورهای غربی و آمریکا شرایط را سخت کرده است و اعمال تحریم های غیرقانونی زمینه مقابله با بیماری کرونا و بحران های کنونی را دشوار ساخته است که در این خصوص روسیه آمادگی دارد واکسن را در اختیار همه کشورها به صورت عادلانه و بدون تبعیض قرار دهد که باید گفت تحریم های غرب و آمریکا خللی در این فرآیند ایجاد نخواهد کرد.



وی ادامه داد: در مورد مسئله سوریه نیز ایران و روسیه از دولت قانونی سوریه حمایت کرده تا شرایط صلح در این کشور حکمفرما شود اما اقدامات مداخله جویانه آمریکا و تحریم های ظالمانه علیه دولت و ملت سوریه باعث شده که شرایط سخت شود لذا باید در این خصوص مقابل زیاده خواهی های آمریکا و غرب به یک راه حل مشترک برسیم، همچنین در خصوص مسئله قره باغ مردم باید شرایط زندگی مسالمت آمیز را داشته باشند بنابراین باید جنگ از میان رفته و روابط میان ارمنستان و آذربایجان عادی سازی شود که روسیه از عادی شدن روابط میان این دو کشور استقبال می کند./



پایان پیام

  • کد خبر : 316475
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار